Lewis Hamilton

Ser man på Lewis Hamiltons statistikker, er det svært at forstå, hvordan han kun kan have et verdensmesterskab til sit navn. Englænderen, der kom ind i Formel 1 tilbage i 2007, har vundet løb og været på pole i samtlige sæsoner, han har deltaget i.

Team: Mercedes
Tidligere team: McLaren

Grand Prix-sejre: 33
Podieplaceringer: 70
Pole positions: 38
Hurtigste omgange: 20
Verdensmesterskaber: 2

Inden Formel 1

”I want to race for you one day… I want to race for McLaren.”

I 1995, hvor Hamilton var ti år gammel, gik han op til Ron Dennis og sagde følgende sætning. To år senere begyndte Hamilton at få resultater i forskellige juniorserier, hvilket fik Dennis til kontakte ham. McLaren-bossen gjorde ham til en del af McLarens development program og et fremtidigt sæde hos McLaren virkede ikke usandsynligt.

Interessen for motorsport kom dog før Hamilton mødte Dennis. I 1993 begyndte han til karting og vandt løb indenfor Cadet-klassen. Hans store idol var Ayrton Senna, og brasilianeren er stadig en stor inspiration den dag i dag.

Allerede i 2000, hvor de kørte Formel A, blev Lewis Hamilton og Nico Rosberg sat sammen. De skulle senere hen gå hen og blive teamkammerater i Formel 1 hos Mercedes. Hamilton vandt i øvrigt Formel A-serien det år, inden han rykkede videre til Formel Renault og GP2, der uden de store problemer blev vundet.

F1: 2007-2008

Få kørere kommer direkte ind hos et topteam, men Hamilton er én af undtagelserne. Efter Kimi Raikkonen og Juan Pablo Montoya havde forladt McLaren i 2006, var der en åbning ved siden af Fernando Alonso, der havde fået kontrakt for 2007. Hamilton fik det andet sæde, og mens mange regnede med at den regerende verdensmester Alonso ville knuse Hamilton i den indbyrdes McLaren-duel, viste englænderen, at han måske var den mest talentfulde kører i hele Formel 1.

Hamilton var på ingen måde dominerende, men podieplaceringer i de første ni løb var ny rekord – sejre fra pole positions i Montreal og Indianapolis satte ham i spidsen af mesterskabet i debutsæsonen. På dette tidspunkt var Hamilton de flestes favorit til titlen, men problemer i McLaren-teamet mellem ham og Alonso – for ikke at glemme Spygate-skandalen – gjorde tingene vanskeligere. Samtidig scorede Raikkonen, der nu kørte for Ferrari, en del topresultater og kampen om mesterskabet ville gå helt til sidste runde.

Forud for det brasilianske Grand Prix var Hamilton i front med 107 points mod Alonsos 103 og Raikkonens 100. Med en top tre placering kunne han sikre sig titlen, uanset hvordan de to modstandere klarede sig.

Det var dog en sort søndag i Sao Paulo for Hamilton. En afkørsel af banen i starten af løbet fik mange til at tvivle på, om han kunne køre sejren hjem: Problemer med gearene senere hen førte til, at han ikke sluttede højere end syvendepladsen. Raikkonen vandt derimod løbet – og mesterskabet. Med en stilling, der så således ud: Raikkonen 110, Hamilton 109 og Alonso 109 var 2007-sæsonen én af de tætteste og mest spændende nogensinde. Hamilton fik dog sin chance igen i 2008.

McLaren og Ferrari var ligesom i 2007 de klart stærkeste hold på gridden. Men til manges overraskelse var det Felipe Massa – og ikke Raikkonen – der blev Hamiltons hovedrival. De to kæmpede en tæt kamp hele året, og det blev igen afslutningsløbet i Sao Paulo, der afgjorde mesterskabet. Ikke nok med det, så var det med en overhaling i sidste sving, at Hamilton sikrede sig titlen. Massa havde domineret løbet, startet fra pole og sat hurtigste omgangstid – Hamilton tog sig dog selv af tingene og vandt samlet med et point ned til Massa.

F1: 2009-2012

De radikale regelændringer i 2009 satte McLaren og Hamilton tilbage. Året startede skidt, men kom tilbage senere på sæsonen med sejre i Ungarn og Singapore, samt fire poles. Det var til gengæld for sent at komme med i mesterskabskampen – Hamilton sluttede som femmer med 49 points.

2010 blev en smule bedre: Red Bull havde den bedste bil, men McLaren var ikke langt efter. Hamiltons nye teamkammerat var 2009-mesteren Jenson Button, der gav ham hård konkurrence. Button lagde ud med at vinde to af sæsonens første fire løb og Hamilton gav McLaren mere succes med sejre i Istanbul og Montreal. Midt på året virkede det til, at de havde en chance (Hamilton førte VM), men de formåede blot at vinde én sejr herefter: Belgiens Grand Prix blev vundet af Hamilton. I sidste ende var både Sebastian Vettel, Fernando Alonso og Mark Webber stærkere end McLaren-kørerne.

Hamilton fik heller ikke den store chance i 2011: Vettel var fantastisk fra start af, og selvom der var lidt succes – tre sejre – betragter mange dette som Hamiltons værste sæson.

Efter den værste kom den bedste. McLarens 2012-racer var feltets stærkeste, da Formel 1 åbnede i Melbourne. Hamilton og Button tog sig af de første to startpositioner og sluttede som nummer et og tre i løbet. For Lewis gik det på samme måde i Malaysia: Startede på pole, men endte på tredjepladsen. Den første sejr kom i Canada og det lignede nu en tæt kamp mellem Hamilton, Vettel og Alonso om verdensmesterskabet. I de efterfølgende løb kom Hamilton dog efter på points: McLaren skuffede ham ofte med tekniske problemer, og på trods af han ligesom Alonso kørte fantastisk, var der for mange problemer i teamet til, at han kunne hente de nødvendige points. 2012 sluttede med syv pole positions og fire sejre for Hamilton, der undervejs havde skrevet kontrakt med Mercedes for de kommende år.

F1: 2013-2014

Mange troede aldrig, det ville ske. Hamilton, som havde været en del af McLaren siden 1997, skiftede til Mercedes og blev teamkammerat med Nico Rosberg, som han også havde kørt med som teenager.

Forventningerne til Hamilton var ikke store i 2013, da Mercedes’ bedste placering i konstruktørernes mesterskab var fjerdepladser i 2010 og 2011. Rosberg tog dog en sejr i 2012.

Raceren var dog overraskende hurtig – faktisk den næstbedste i Formel 1, da Hamilton kom til. Især i kvalifikationerne lavede Rosberg og Hamilton gode resultater, blandt andet tog Hamilton fire poles på stribe fra Silverstone til Spa. En enkelt sejr kom også: Selvfølgelig i Ungarn, hvor Hamilton har vundet fire gange (flest af alle aktive kørere). Samlet blev det til 189 points – kun ét færre end i 2012 – og Hamilton var godt med til at sikre Mercedes andenpladsen i stillingen for konstruktører.

Hamilton fortsatte hos teamet i 2014. Det skulle også blive den mest succesfulde sæson for ham. Mercedes havde bygget en fremragende racer, der var langt bedre end alle andre, hvorfor kampen stod mellem Hamilton og Rosberg. Kampen gik helt til det sidste løb i Abu Dhabi, og med mange drejninger undervejs, var spændingen intakt det meste af året.

Rosberg vandt det første løb efter Hamilton udgik fra pole. Briten tog dog føringen ved at vinde de næste fire. Andenpladser til Rosberg og en sejr i Monaco gjorde det muligt for teamkammeraten at overtage teten igen, og da Hamilton samtidig udgik i Canada, hvor Rosberg slæbte en svag racer ind på andenpladsen, gjorde, at Hamilton var et stykke bag ud på points. Nogle uheldige kvalifikationer gav Hamilton svære udfordringer midt i sæsonen, da Formel 1-feltet besøgte Europa, og et sammenstød mellem de to kørere på Spa fik tingene til at blusse voldsomt op.

Men det var under det store pres, at Hamilton gjorde det allerbedst. Da det var alt eller intet, vandt han fem sejre i træk og kunne igen sikre sig favoritværdigheden. Rosbergs sejr i Brasilien betød, at alt endnu var muligt, når mesterskabet skulle afgøres i den efterfølgende runde, men en fejl i Rosbergs Mercedes og en fantastisk weekend af Hamilton sikrede ham sin anden titel – nok også den af de to, han er mest stolt af.

Det er svært at se, hvordan et andet team skal overgå Mercedes i 2015, så den kommende sæson ligner endnu en god mulighed for Hamilton til at skabe gode resultater.

Formel 1 blog med nyheder og debat