Historien bag #27

Jean Alesi er en af de piloter, der kørte med nummer 27 hos Ferrari.

Jean Alesi er en af de piloter, der kørte med nummer 27 hos Ferrari.

Alan Jones og Ayrton Senna vandt begge verdensmesterskaber med nummer 27, men nummeret er mest kendt i forbindelse med Gilles Villeneuve og Ferrari. For første gang i 19 år kommer det legendariske nummer i brug igen.

Fra Williams til Ferrari

Tidligere var nummersystemet i Formel 1 således, at holdene brugte de samme numre hvert år – kun hvis en kører vandt mesterskabet kunne de udskiftes, hvilket betød, at teamet bag køreren ville få #1 og #2. Eksempelvis var Ferrari nummer 11 og 12 i 1979, hvor Jody Scheckter vandt mesterskabet, og det italienske team fik det efterfølgende år de første to tal på bilen. Williams benyttede i denne periode #27 og #28, men efter Alan Jones vandt i 1980, fik han ettallet på sin Williams og byttede de tidligere numre ud med Ferrari. Og det er her, legenden om nummer 27 begynder.

Jones sikrede sig som sagt titlen i 1980 og sendte #27 videre til Ferraris Gilles Villeneuve. Villeneuve var kendt som feltets største fighter og ville ofte køre gode resultater hjem på trods af dårlige racere. Han nåede kun at køre cirka halvanden sæson med nummeret inden sin død, men det var nok til at alle Formel 1-seere fremover ville forbinde det med ham. Canadieren er den mest populære kører nogensinde i F1 og havde en kæmpe fanbase i Italien – den dag i dag betragtes han stadig som Ferraris mest legendariske kører, også selvom andre piloter som Niki Lauda og Michael Schumacher har opnået mere resultatmæssigt.

De nye fightere

Nummeret blev hos Ferrari efter Villeneuves død. Hans utrolige præstationer var der ingen der kunne efterligne, men de efterfølgende kørere gav nummeret ære, og det var hele tiden forbundet med Ferrari, som ejede #27 og #28 fra 1981 til 1995, med undtagelse af 1990.

Patrick Tambay blev den næste til at køre med tallet på bilen og vandt to sejre for teamet, inden Michele Alboreto kom til Maranello. Alboreto kørte med #27 i fem år, hvilket er den længste periode, en kører har haft nummeret. Italieneren vandt tre løb, inden han blev erstattet af Nigel Mansell, der med to Grand Prix-sejre i 1989 også satte sit præg på historien.

Herefter kom den forsvarende verdensmester Alain Prost til Ferrari og tog #1 med sig. Prost kæmpede om titlen i 1990 med den nye nummer 27, Ayrton Senna. Senna vandt, og Ferrari fik deres historiske tal tilbage. Prost kørte 15 løb med det i 1991, inden problemer mellem ham og Ferrari sendte franskmanden væk fra teamet. Efter dette overgik nummeret til den kører, der mindede mest om Villeneuve – Jean Alesi.

Alesi gik ligesom Villeneuve hen og blev én af de mest vellidte Ferrari-kørere gennem tiderne. Han var frygtløs og aggressiv i sin kørestil, men desuden meget sympatisk og taktisk. Franskmanden kørte bilen lige til grænsen – og ofte et stykke over. Flere gange var han på niveau med de helt store, men uheld forfulgte Alesi. Et godt eksempel er løbet på Monza i 1994, hvor han havde sat pole og var på vej mod en storslået sejr – indtil en fejl i pitten tog det hele fra ham. Alesi kørte mere end 200 Grands Prix, men vandt kun én sejr; selvfølgelig for Ferrari med nummer 27.

Fra 2014 og frem vil tyske Nico Hulkenberg køre med nummeret.

Fra 2014 og frem vil tyske Nico Hulkenberg køre med nummeret.

#27 vender tilbage

Da Formel 1 indførte anderledes nummerregler i 1996, er Jean Alesi den sidste kører til at have det mystiske nummer på raceren. Forud for 2014-sæsonen har man dog igen ændret numrene – kørerne har selv haft muligheden for at vælge, hvilket nummer de vil benytte. Mens mange havde håbet på at én af Ferrari-kørerne, Fernando Alonso eller Kimi Raikkonen, ville vælge #27, så bliver det i stedet Nico Hulkenberg, der skal lave tilføjelser til nummerets allerede store historie.

Hulkenberg minder på nogle punkter om de tidligere indehavere – tænk på hans fremragende pole position i Brasilien 2010, hvor han i blandede vejrforhold lignede en anden Jean Alesi. Eller i Sydkorea 2013, hvor han over mange omgange holdte Lewis Hamilton og Fernando Alonso tilbage og sikrede sig karrierens indtil videre bedste resultat; mange blev her mindet om Gilles Villeneuves sejr på Jarama i 1981 – ofte nævnt som en af Formel 1-historiens største præstationer.

No comments yet.

Skriv et svar

Formel 1 blog med nyheder og debat