Profil: Ayrton Senna

Ayrton SennaAyrton Senna bliver af mange betragtet som den bedste racerkører nogensinde. En tragisk ulykke i 1994 kostede ham livet, men brasilianeren nåede at vinde tre verdensmesterskaber.

”He was the best driver who ever lived.” – Niki Lauda

Statistik

Løb: 162 (161 starter)
Verdensmesterskaber: 3 (1988, 1990, 1991)
Sejre: 41
Pole Positions: 65
Hurtigste omgange: 19
Podieplaceringer: 80

Et kæmpe talent

Allerede i kartingdagene var der ingen tvivl om Sennas potentiale. Opvokset i Sao Paulo, Brasilien, fik han øjnene op for biler og motorsport i en alder af fire. Det var dog først som 13-årig, at han kørte race; ofte på Interlagos-banen, der senere hen skulle blive scenen for én af Sennas største præstationer – sejren på Interlagos i 1991 var Sennas første af slagsen i Brasilien og blev fulgt op med endnu en i 1993. Banen benyttes stadig i Formel 1.

Holdene i F1 fik hurtigt øje på Senna, da han var på vej frem. Tests for Williams, McLaren, Brabham og Toleman var de første skridt på vej mod et fast sæde. Han fik sin løbsdebut i 1984 hos Toleman – og det første løb var i Brasilien. Selvom det ikke blev til point her, så hentede han et i sit andet løb få uger efter. Præstationen, som gjorde alle bevidste om talentet, blev vist i Monaco. Senna havde kvalificeret sig som nummer 13, men stærk regnvejr gjorde løbet uforudsigeligt. Han kørte sig stille og roligt op gennem feltet, overhalede Niki Lauda og kom ekstremt tæt på sin fremtidige ærkerival, Alain Prost. Inden Senna kunne kæmpe med Prost blev løbet dog aflyst – han sluttede på andenpladsen og fik sin første podieplacering i Formel 1.

De første sejre

Hos Toleman opnåede Senna tre podieplaceringer. Han tog herefter videre til Lotus-teamet, hvor han i årene fra 1985-1987 fik sine første sejre.

Senna var aldrig med i mesterskabskampen, da han kørte for Lotus – Grand Prix-sejre blev dog vundet her og der, og den første kom i 1985 i det portugisiske løb. Han satte både pole position og hurtigste omgang – samt naturligvis sejren – så det var en ekstremt imponerende sejr. Senna viste sig flere gange som en hurtig herre i kvalifikationerne; han satte 16 pole positions i den tid, han var hos Lotus. Der var en smule længere imellem sejrene. Senna døjede ofte med at få bilen over stregen, så selvom han var hurtigst, var det ikke altid, han vandt. Seks sejre blev vundet for Lotus.

Senna var urørlig i Monte Carlos gader. Han vandt seks sejre på den legendariske bane.

Senna var urørlig i Monte Carlos gader. Han vandt seks sejre på den legendariske bane.

Prosts modstykke

Senna og Prost blev betragtet som tidens bedste kørere. I en æra, hvor også Niki Lauda, Nigel Mansell, Nelson Piquet og senere hen Michael Schumacher konkurrerede, siger det ikke så lidt. Mens Prost var strategisk og kalkulerende, så var Senna en kører, der altid gav 100%. Til gengæld svigtede materialet ofte på baggrund af dette, så selvom Senna måske var hurtigere, havde Prost andre fordele ved sin kørerstil.

De blev teamkammerater hos McLaren i 1988 og var med det samme hinandens rivaler til verdensmesterskabet. Teamet havde bygget en fantastisk bil og havde en historisk sæson. McLaren-kørerne Senna og Prost tog sig af 15 sejre ud af 16 mulige – var det ikke for et dumt uheld på Monza, havde det været alle 16. Senna vandt mesterskabet for første gang, men udelukkende på grund af reglen om, at kun de 11 bedste resultater var pointgivende. Selvom Prost reelt set scorede 105 points mod Sennas 94, så gjorde reglen Senna til vinder med en stilling på 90-87.

Prost fik sin titel året efter. McLaren havde igen bygget den bedste racer, men Senna havde problemer med stabiliteten. Som følge af fire sejre og 11 podieplacering vandt franskmanden mesterskabet med 16 points ned til Senna. De interne vanskeligheder hos McLaren fik Prost til at skifte team forud for 1990. Mange forventede, at Senna ville vinde titlen med lethed, men Professoren gav ham kamp til stregen på trods af en langsommere bil.

Sennas bedste præstationer kom, da han kørte for McLaren.

Sennas bedste præstationer kom, da han kørte for McLaren.

Det var derfor med beskidte tricks at Senna sikrede sig 1990-titlen. I sæsonens næstsidste løb på Suzuka-banen kørte han direkte ind i Prost, da kørerne drejede ind i det første sving. Ikke desto mindre blev Senna verdensmester og i motorsporten er det nogle gange nødvendigt at lave sådanne manøvre. Schumacher ville senere hen gøre det samme ved flere lejligheder, og alle store racerkørere gør, hvad der skal til for at vinde – Senna fortjente uden tvivl sejren dette år.

Endnu en titel blev hentet i 1991, men Williams kom tættere og tættere på. Senna-McLaren kombinationen havde virket perfekt de seneste sæsoner, men det var slut i 1992.

De sidste sæsoner

På trods af Senna ikke var i spil til titlen, kunne man se nogle af hans absolut bedste præstationer i 1992 og 1993. Sæsonerne var domineret af Williams, som vandt med henholdsvis Mansell og Prost. Samtidig var Schumacher på vej frem og hentede overraskende nok flere points end Senna i sin blot anden sæson i sporten.

Senna kom tilbage med stærk form i 1993 efter et middelmådigt år. Imponerende sejre i Brasilien, England, Monaco (hvor Senna konsekvent vandt hvert år), Japan og Australien gav Prost kamp til stregen og gav tilskuerne nogle af de bedste løb i Formel 1’s historie. En plads åbnede hos Williams i 1994, hvilket betød, at Senna måtte sige farvel til McLaren og tage pladsen hos F1’s bedste team.

Da Prost, Mansell, Piquet og co. var ude af sporten, forventede mange, at det ville blive en kamp mellem Senna og Schumacher. Brasilianeren satte pole positions i de første to løb, mens Schumacher vandt. Meget tydede på, at Schumacher havde fordelen selvom Senna var den hurtigste. På Imola satte Senna pole position om lørdagen, men weekenden var præget af den ulykke, som kostede den østrigske kører Roland Ratzenberger livet. Senna overvejede at droppe sporten – Formel 1-lægen Sid Watkins sagde til ham, at han allerede havde opnået alt; så hvorfor fortsætte? Senna mente imidlertid ikke, at det ville være den rette beslutning af stoppe. Han var racerkører helt ud til fingerspidserne og satte sig bag rattet til løbet om søndagen. Kort efter var han død. Mens han var i front og på vej mod sejren kørte han galt i Tamburello-svinget og omkom kort efter. Det medførte stor sorg i hele verden, og Formel 1 mistede den største superstjerne.

Den bedste racerkører nogensinde?

Senna er manges valg, når man taler om, hvem der er den bedste kører i Formel 1’s historie. Det er dog utroligt svært at sammenligne kørerne – for hvordan kan man vurdere, om Sennas præstationer er bedre end eksempelvis Fangio og Schumachers?

Brasilianeren var utroligt dygtig, men det er umuligt at sige, hvem den bedste kører er. På den anden side kan man uden tvivl sige, at Sennas var sin tids bedste – i tæt konkurrence med Prost, som man også kan argumentere for.

I 2010 blev der lavet en fremragende dokumentar om Sennas liv. Med god grund; hans historie er fantastisk og han er uden tvivl den mest interessante personlighed, der nogensinde har været en del af Formel 1.

No comments yet.

Skriv et svar

Formel 1 blog med nyheder og debat